w Badania, Komunikacja kierownicza, Podział tematyczny, Zaangażowanie i komunikacja, Zarządzanie komunikacją
Share on Facebook32Share on LinkedIn16Tweet about this on Twitter

picture

Poniższe wnioski pochodzą ze zbieranych przez dziesięciolecia danych Gallupa oraz wywiadów z 25 milionami pracowników. Niestety firmy nadal popełniają te same błędy.

W mojej pracy wysłuchuję w trakcie kłótni zarządu sporo na temat utraty dobrych pracowników. To zrozumiałe – rotacja jest kosztowna i zakłóca rytm pracy.Tak więc, wielu z nich próbuje obarczać tą sytuacją wszystkich dookoła. Tymczasem dane, które otrzymuję z końcowych raportów z wywiadów, odpowiedzi zwrotne a także badania o zaangażowaniu pracowników wskazują, że to głównie kierownictwo odpowiada za tę sytuację.

Pokrywa się to z wiodącymi badaniami firmy Gallup. W jednym z nich, przeprowadzonym wśród 7,272 dorosłych Amerykanów, stwierdzono, że 50% pracowników odeszło z pracy „aby uciec od swojego menadżera, a przez to poprawić swoje życie na danym etapie swojej kariery.”

Wszyscy słyszymy tę „melodię”, grającą jak złamane rekordy: ludzie opuszczają menedżerów, a nie firmy.

Prezes firmy Gallup, Jim Clifton,  idzie jednak jeszcze dalej. Podkreślił on w krótkim zdaniu, dlaczego rotacja pracowników firmy może być wysoka. Powiedział:

„Najważniejszą decyzją, jaką podejmujesz w twojej pracy – ważniejszą niż cała reszta – to wybór osoby, którą mianujesz menadżerem. Gdy mianujesz niewłaściwą osobę, nic nie naprawi tej złej decyzji. Ani odszkodowanie, ani świadczenia – nic.”

Właśnie to Clifton napisał w streszczeniu badań Gallupa „State of the American Workplace” nt. zaangażowania z 2013 roku. Ten cytat stanowi sedno tego, co Gallup nakreślał ze zbieranych przez dziesięciolecia danych i wywiadów z 25 milionami pracowników. Ale firmy w kółko podejmują tę decyzję niewłaściwie.

Clifton mówi, że decydenci na szczycie łańcucha pokarmowego wydają rocznie miliardy dolarów na wszystko, byle tylko zatrudnić odpowiednich menedżerów. Pisze: „Będą kupować nędzne maszyny do latte do biur, dawać im darmowy lunch i napoje gazowane, a nawet gorzej – po prostu pozwolić wszystkim pracować w domu, nazywając politykę pracy zdalnej ‚oświeconą’.”

Współczesna zmiana oblicza zarządzania

Jeśli jesteś wykonawcą zaniepokojonym niską dynamiką, satysfakcją lub zaangażowaniem pracowników, albo – co najgorsze – dużą rotacją w firmie, zacznij od sprawdzania, kim są obecni menedżerowie. Masz do wyboru: rozwiń swoje umiejętności przywódcze lub odgranicz ich od  ról kierowniczych.

W obu scenariuszach masz do zrobienia coś, co pomoże ci zidentyfikować obecnych i przyszłych liderów. Oto cztery cechy menedżerów, o których mogę zaświadczyć (a badania to potwierdzą), że doprowadzą pracowników do osiągnięcia najwyższego poziomu.

Są szczerzy do bólu

Kiedy będziesz wiarygodny i wrażliwy wobec swoich pracowników, bardziej niż prawdopodobne będzie, że odwzajemnią się tym samym i zdobędą twoje zaufanie.

Jeśli widzisz, że w firmie nadchodzą ciężkie czasy, powiedz o tym swoim pracownikom. Niech wiedzą z wyprzedzeniem, że nie będą otrzymywać premii świątecznych, podwyżek, ani wolnego. Ale zrekompensuj im to, zapewniając, że jeśli ich działania i wyniki firmy wzrosną, powrócicie do modelu wynagradzania w nadchodzącym roku. Wszystko to pobudza w nich odpowiedzialność i sprawia, że czują się jak zespół.

Szczerość do bólu to bycie uczciwym wobec pracowników. Najlepsi przywódcy wykorzystują to podejście do wywierania wpływu i rozwoju zaufania. To zawsze najlepsza polityka.

Wspierają podwładnych

Wielcy liderzy wspierają swoich ludzi, wykazując zainteresowanie ich pracą oraz chęcią rozwoju kariery. Patrzą w przyszłość, aby stworzyć możliwości nauki i rozwoju. Dociekają, co motywuje ich najlepszych ludzi poprzez poznanie pragnień, które pobudzają każdego członka zespołu do działania. Chodzi o zaangażowanie emocjonalne.

Oznacza to wspieranie pracowników, którzy są w drodze do awansu lub doświadczają zmian zachodzących w pracy albo tych, którzy mają ciężkie chwile lub przechodzą trudne sytuacje w swoim życiu osobistym. Pamiętasz ten cytat Johna C. Maxwella? „Ludzie nie dbają o to, ile wiesz, dopóki nie dowiedzą się, jak bardzo ci zależy.”

Kiedy liderzy pokazują, że dbają o swoich pracowników jak o ludzi i wspierają ich przyszłe decyzje dotyczące kariery, pomagają im czuć się bardziej pewnie na swojej pozycji i na ścieżce rozwoju, niezależnie od tego, czy chodzi o piętrzenie się w górę  czy po prostu pójście dalej.

Rozpoznają talenty i mocne strony swojego zespołu

Clifton stwierdza, że „siła pracowników nie przestaje rosnąć w całej ich karierze – szczególnie wtedy, gdy mają utalentowanych menedżerów, którzy budują unikalne strategie rozwoju wokół ich indywidualnych, wrodzonych talentów i którzy zapewniają, że jest się zawsze w roli, w której na co dzień używa się tych mocnych stron.”

Ludzie uwielbiają korzystać ze swoich unikalnych talentów i umiejętności. Najlepsi liderzy wykorzystają bliskie relacje z  pracownikami, sprawdzając, jakie są ich mocne strony i wyciągając z nich, co najlepsze.

W rzeczywistości, gdy menedżerowie pomagają pracownikom rozwijać swoje mocne strony i naturalne talenty, dwa razy bardziej wpływają na zaangażowanie swoich członków zespołu.

Okazują empatię

Ogólnoświatowy gigant trenerski Development Dimensions International (DDI) badał przywództwo przez 46 lat. Firma oceniła ponad 15 000 liderów z ponad 300 organizacji w 20 gałęziach przemysłu i 18 krajach, aby ustalić, które umiejętności konwersacyjne mają największy wpływ na ogólną wydajność firmy.

Wyniki, opublikowane w raporcie DDI „High-Resolution Leadership„, ujawniają całą prawdę. Podczas gdy umiejętności, takie jak „zachęcanie do angażowania innych” i „rozpoznawanie talentów” są ważne, empatia – tak, empatia – awansowała na szczyt jako najważniejszy czynnik decydujący o ogólnej skuteczności, a zwłaszcza umiejętność słuchania i odpowiadania ze zrozumieniem.

Niestety, raport DDI ujawnił również ogromne zapotrzebowanie na liderów ze zdolnością do empatii. Tylko czterech na dziesięciu czołowych liderów przyznało, że potrafią umiejętnie zrozumieć inną osobę lub są w tym naprawdę dobrzy.

Lider wykazujący empatię jest twoją tajną bronią, ale nie może być ona fałszywa. Autentyczni liderzy naturalnie wspierają silne relacje osobiste i promują efektywną współpracę. Będą myśleć o warunkach zespołowych, rozumieć ich wyzwania i frustracje oraz wiedzieć, że ich emocje są tak samo realne jak ich własne. To pomaga poszerzyć perspektywę i otwiera członków zespołu na pomaganie sobie nawzajem.

Zabierz to do domu

Odbiegając od automatyzacji i robotyki, największe przedsiębiorstwa zajmujące się wzrostem kapitału ludzkiego poświadczą w przyszłości, że rozwinęły się z tych samych inteligentnych praktyk, jakie dzisiaj widzimy: zatrudnianie i szkolenie właściwych menedżerów, o których należy dbać oraz rozwijanie w jak większym stopniu mocnych stron każdego pracownika. To, co wielokrotnie potwierdziły badania, będzie przekształcało przedsiębiorstwa teraz i w przyszłości.

Artykuł „Why Do People Quit Their Jobs, Exactly? Here’s the Entire Reason, Summed Up in 1 Sentence” został opublikowany na stronie www.inc.com

pictureMarcel Schwantes jest szefem i założycielem Leadership From the Core, firmy szkoleniowej i coachingowej dla liderów. Zajmuje się tworzeniem zdrowej, zaangażowanej i dochodowej kultury pracy w organizacjach. Jest przedsiębiorcą, trenerem, mówcą, felietonistą i ewangelistą, który pomaga liderom. Pracuje nad publikacją swojej pierwszej książki, która ukaże się w tym roku. Można go znaleźć na Linkedinie oraz Twitterze.

Ilustracje: “Icon made by Freepik from Flaticon.com”

Share on Facebook32Share on LinkedIn16Tweet about this on Twitter