w Badania, Cyfryzacja, Kultura organizacyjna, Zarządzanie komunikacją, Zarządzanie zmianą

pictureJednym z moich ulubionych filmów z 2016 roku były Ukryte działania. Główna bohaterka, Katherine Johnson i jej zespół kolegów mieli ciekawą nazwę stanowiska: Komputer. Oto, co powiedziała Katherine o swojej pracy: „Każdego dnia analizuję dwumianowy poziom przemieszczenia, tarcia i prędkości powietrza. Obliczam ponad 10 tysięcy działań przez cosinus, pierwiastek kwadratowy i ostatnio geometrię analityczną. Ręcznie.

To były lata sześćdziesiąte. To była niesamowita praca, ale praca, która zajmowała wiele godzin – coś, co pamięć komputera mogłaby zrobić w ułamku sekundy dzisiaj.

Tak jak obliczenia komputerowe zastąpiły obliczenia ręcznie (i znacznie ułatwiało pracę, jaką wykonywała Katherine), technologie cyfrowe zmieniają sposób, w jaki pracujemy dzisiaj – i sprawiają, że nasze codzienne działania są bardziej wydajne.

 

Jaki jest rzeczywisty wpływ technologii na dzisiejsze miejsce pracy?

Jesteśmy otoczeni technologią, zarówno w domu, jak i w pracy. Systemy uczące się i robotyka wkraczają w codzienne życie i wpływają na sposób, w jaki spodziewamy się współpracować z technologią w pracy. Ma to duży wpływ na organizacje: jeśli maszyna może wykonać pracę bezpiecznie i wydajnie, korzyści odniesie firma, organizacja non-profit lub rząd – i jej pracownicy. Technologie cyfrowe stają się coraz bardziej wykonalne, niedrogie i pożądane. Wyzwaniem dla organizacji jest teraz skuteczne połączenie ludzkich talentów i cyfrowego biznesu w celu wykorzystania nowych możliwości.

 

Jak zmienią się miejsca pracy?

Co to oznacza dla ludzi w miejscu pracy? Kerry Brown pokazała, że wraz z rozwojem przedsiębiorstw wzrasta współpraca między ludźmi i maszynami. Ludzie będą kierować technologią i przekazywać prace, które mogą być wykonywane bardziej wydajnie przez maszynę. Czy to oznacza, że ludzie odejdą? Nie, ale będą musieli wykorzystać inne umiejętności, niż mają dzisiaj.

Chociaż nie wiemy dokładnie, jak zmienią się miejsca pracy, jedno jest pewne: zdobycie większej biegłości w sferze cyfrowej pomoże każdemu pracownikowi pozostać istotnym (i przygotuje ich do dalszej kariery). Dzisiejsza siła robocza pod względem demografii komplikuje sposób, w jaki ludzie wykorzystują technologię – mając do pięciu pokoleń na rynku pracy, istnieje duża różnorodność w biegłości cyfrowej (tj. zdolność do zrozumienia, która technologia jest dostępna i jakie narzędzia najlepiej osiągną pożądane wyniki).

 

Czym jest płynność cyfrowa i jak organizacje mogą ją przyjąć?

Płynność cyfrowa to połączenie kilku możliwości związanych z technologią:

  • umiejętności na poziomie podstawowym: umiejętność posługiwania się narzędziami technologicznymi, które zwiększają wydajność i efektywność,
  • umiejętności informacyjne: umiejętność badania i rozwijania własnego spojrzenia na tematy z wykorzystaniem technologii,
  • umiejętności współpracy: umiejętność dzielenia się wiedzą i współpracy z innymi za pomocą technologii,
  • umiejętności transformacji: umiejętność oceny własnych umiejętności i podjęcia działań zmierzających do budowania płynności cyfrowej.

Bez względu na to, jak zaawansowany jesteś dzisiaj, możesz kontynuować budowanie cyfrowego IQ poprzez nabywanie nowych nawyków i umiejętności. Jest to coś, co zarówno organizacja, jak i pracownik będą musieli posiadać, aby odnieść sukces.

 

Jakie umiejętności są potrzebne?

W badaniu przeprowadzonym przez Uniwersytet Techniczny w Monachium w lipcu 2017 r. 64% respondentów stwierdziło, że nie posiada umiejętności niezbędnych do transformacji cyfrowej.

Umiejętności te będą miały zastosowanie nie tylko w obecnych miejscach pracy, ale także w najlepszych miejscach pracy w przyszłości, których sobie jeszcze nie wyobrażono! W ostatnim artykule w Fast Company wymieniono kilka z nich, w tym Digital Death Manager, Corporate Disorganizer i 3D Printing Handyman.

Dzisiejsze umiejętności będą używane w różny sposób w 2025 roku, jak donosi inny artykuł Fast Company:

  • Umiejętności techniczne, zwłaszcza umiejętności analityczne, będą miały coraz większe znaczenie. Zapotrzebowanie na programistów, analityków rynku i analityków komputerowych znacznie wzrośnie do 2025 roku.
  • Umiejętności związane z handlem detalicznym i sprzedażą oraz wszelkie prace związane z umiejętnościami miękkimi, które są trudne do opanowania przez komputery, będą nadal istotne. Przedstawiciele obsługi klienta, specjaliści ds. marketingu i przedstawiciele handlowi muszą nadal współpracować i rozumieć, jak skutecznie wykorzystywać media społecznościowe do komunikowania się na całym świecie.
  • Uczenie się przez całe życie będzie konieczne, aby nadążyć za zmianami technologicznymi i dostosować się do naszego szybkiego życia. Nauczyciele i trenerzy nadal będą w przyszłości gorącymi zawodami, ale styl nauczania zmieni się, aby dostosować się do świata „sloganów”.
  • Pracownicy kontraktowi, którzy rozumieją, w jaki sposób działają firmy i projekty, będą dobrze prosperować na rynku umów krótkoterminowych. Analitycy i audytorzy zarządzania na wysokim poziomie będą nadal poszukiwani.

 

Co dalej?

Jak firmy radzą sobie z brakiem umiejętności cyfrowych i budują płynność cyfrową? Oto kilka kroków, które możesz podjąć, aby zwiększyć swoją biegłość w zakresie cyfryzacji – a także w swojej organizacji:

  • Oceń, gdzie jesteś dzisiaj. Zarówno osobiście, jak i w odniesieniu do organizacji, wiedza o tym, jakie masz umiejętności, jest pierwszym krokiem do określenia, gdzie należy się udać.
  • Zidentyfikuj jeden z zestawów umiejętności, na których chcesz się skupić. Jakie umiejętności podstawowe są potrzebne tobie lub organizacji? Jak możesz promować współpracę? Na czym polega przywództwo, jakim może podzielić się twój zespół – i jak można to połączyć się z odpowiednimi informacjami, aby pozostać istotnymi?
  • Zacznij ćwiczyć! Wybierz tylko jedną rzecz – i korzystaj z tej technologii codziennie przez miesiąc. Użyj go w swojej organizacji, aby inni mogli także ćwiczyć.

A w następnej części tej serii blogów – spojrzenie na miejsce pracy przyszłości!

 

Komputer zadebiutował w Ukrytych Działaniach. Czy to zastąpiło miejsca pracy? Tak, dla niektórych członków zespołu komputerowego. Ale członkowie tego zespołu nie odeszli po cichu, by kontynuować ręczne obliczenia w innym miejscu. Nauczyli się korzystać z nowego komputera (mainframe) i stali się programistami. Wierzę, że ludzie zawsze będą kolejną wielką rzeczą.

 

 

Artykuł ”Human Is The Next Big Thing” został opublikowany na stronie www.digitalistmag.com .

 

pictureTraci Maddox jest dyrektorem biura transformacji klientów SAP w Ameryce Północnej, gdzie zajmuje się innowacjami i transformacją cyfrową. Traci jest także częścią grupy Digital Workforce Taskforce, zespołu liderów SAP, którego misją jest pomaganie firmom w osiągnięciu sukcesu poprzez zrozumienie i uwzględnienie wpływu technologii cyfrowej na pracowników.

 

Ilustracje: “Icon made by Freepik from Flaticon.com