w Komunikacja kierownicza, Zaangażowanie i komunikacja, Zarządzanie komunikacją
Share on Facebook1Share on LinkedIn9Tweet about this on Twitter

picture

Bycie dobrym menedżerem to ciężkie zadanie – szczególnie, jeśli dopiero zaczynasz pracę na nowym stanowisku. Podekscytowanie faktem, że zarządzasz nowym zespołem, jest zupełnie naturalne i możesz wyobrażać sobie, że będziesz najlepszym szefem w historii. Mimo to prawie na pewno popełnisz parę błędów na początkowych etapach swojej kariery menedżerskiej.

Z tego powodu spisaliśmy listę dziewięciu błędów, które nowi menedżerowie często popełniają – oraz to, co możesz zrobić, żeby ich uniknąć.

  1. Próbują zostać najlepszymi przyjaciółmi swoich pracowników

Dobrzy menedżerowie rozumieją, jak ważne jest zarządzanie talentami. Aby pomóc swoim pracownikom w osiąganiu ich pełnego potencjału kluczowe jest uformowanie relacji z nimi i wspieranie ich rozwoju zawodowego tak, jak to tylko możliwe. W tym celu nowi menedżerowie nierzadko zachowują się jak koledzy w stosunku do wszystkich członków zespołu. Chcą się dopasować, ponieważ nie możesz pomóc pracownikowi w rozwoju, jeśli nie czujecie się dobrze komunikując się ze sobą.

Niestety, jako menedżer musisz sobie uświadomić, że nie jesteś najlepszym przyjacielem swoich pracowników. Jesteś ich przełożonym. Bądź miły, serdeczny i uczynny. Wiedz jednak, że nie możesz traktować swoich ludzi tak, jak traktujesz swojego byłego współlokatora z akademika.

  1. Wierzą, że mogą kazać ludziom robić, co tylko zechce menedżer

Nowi menedżerowie często myślą, że ich stanowisko samo w sobie ma wystarczającą moc, żeby pracownicy robili wszystko, co ci pierwsi zechcą. Ale jeśli jedynie mówisz swojemu zespołowi co robić i nie wyglądasz na kogoś, kto sam coś robi, to mało prawdopodobne jest, że przekonasz swoich pracowników do szczególnych wysiłków od razu po twoim awansie.

Dobrzy menedżerowie świecą przykładem. Ciężko pracują i inspirują swoje zespoły do tego, żeby ich naśladowano. Dobrzy menedżerowie regularnie wyrażają też uznanie dla wkładu swoich pracowników

  1. Składają obietnice bez pokrycia, żeby przypodobać się swojemu zespołowi

Starając się być lubianymi przez swoich pracowników, wielu nowych menedżerów składa obietnice, których po prostu nie da się dotrzymać. Na przykład, menedżer może obiecać, że będzie w stanie nagiąć politykę firmy, żeby pozwolić pewnemu pracownikowi pracować w domu przez kilka dni w tygodniu. Ale jeśli organizacja ma sztywną politykę pracy w biurze, to nowy menedżer nie ma raczej szans na jej zmianę, żeby dogodzić preferencjom pracownika. Zamiast obiecywania swojemu zespołowi czegoś, czego możesz im nie dać, sprawdź zakres swoich możliwości zanim przedstawisz jakąkolwiek ofertę. Ostatnią rzeczą, której chcesz, jest zaproponowanie pracownikom czegoś tylko po to, żeby później się z tego wycofać

  1. Przemodelowują cały dział na własną modłę od razu po awansie

Wielu nowych menedżerów uważa, że awans daje im wolną rękę w reorganizacji całości działu, który im podlega. Musisz jednak pamiętać, że zarządzasz zespołem ludzi, którzy ciężko pracują – i wszyscy oni rozwinęli swoje własne systemy i procesy.

Chociaż w długim okresie z pewnością będziesz w stanie przemodelować swoją organizację zgodnie z własnym zamysłem, uważaj z przeprowadzaniem znacznych zmian pierwszego dnia. Niestosowanie się do tej rady niemal na pewno poskutkuje niezadowolonymi pracownikami.

 [Zapraszamy na szkolenie Zarządzanie komunikacją kierowniczą, dostarczające wiedzę i narzędzia niezbędne każdemu specjaliście ds. komunikacji w organizacji.]

  1. Zachowują się tak, jakby nie byli zdolni do popełniania błędów lub mylenia się

Próbując pokazać swoją wartość, wielu nowych menedżerów waha się przed przyznaniem się do pomyłki lub do tego, że ich pomysły mogą nie być najlepszymi wśród omawianych. Zamiast tego wolą wyprężyć pierś i zachowywać się tak, jakby byli w stanie jedynie wykonywać świetną pracę i opracowywać przełomowe pomysły.

Każdy człowiek jest niedoskonały. Im prędzej pokażesz swojemu zespołowi, że jesteś w stanie przyznawać się do błędów, tym szybciej oni nauczą się ci ufać.

  1. Do przesady stosują mikrozarządzanie wobec swoich pracowników

Zarządzanie talentami jest ważne. Kluczowe jest jednak rozróżnienie terminów „zarządzanie talentami” i „mikrozarządzanie”. Podczas gdy to pierwsze jest czymś, o co głęboko troszczy się każdy dobry menedżer, to drugie niemal na pewno wzbudzi złość twoich pracowników. Zapytaj kogokolwiek, kto kiedyś pracował pod mikrozarządzającym menedżerem, a usłyszysz dokładnie, jak wycieńczające potrafi to być.

Chociaż oczekiwanie od swoich pracowników, żeby robili pewne rzeczy na pewne sposoby, jest całkowicie uzasadnione, to nie możesz mówić swoim podwładnym, jak robić wszystko. Pamiętaj, że twoja organizacja zatrudniła każdego pracownika z konkretnego powodu. Daj swoim ludziom swobodę, której potrzebują, żeby rozwijać się w swoich rolach.

  1. Unikają konfrontacji ze swoimi pracownikami w trudnych sytuacjach

Wielu menedżerów powie, że przekazywanie pracownikom negatywnych uwag jest jedną z najtrudniejszych części ich pracy. Ale wciąż jednak kluczową – taką, do której musisz natychmiast się przyzwyczaić, jeśli planujesz dalszy rozwój swojej kariery.

Musisz pokazać się jako menedżer, który rozmawia z pracownikami, gdy sprawy przybierają zły obrót. Wierz lub nie, ale badania wykazują, że pracownicy tak naprawdę bardziej lubią dostawać negatywne informacje zwrotne niż pozytywne. Spotykaj się z pracownikami, gdy sytuacja jest trudna, a zyskasz ich szacunek.

  1. Nigdy nie pytają swoich ludzi o ich pomysły lub opinie

W ramach udowadniania swojej wartości, nowi menedżerowie mają tendencję do samodzielnego szukania każdego jednego pomysłu. Ale nawet jeśli jesteś kapitanem, to wciąż jesteś częścią zespołu.

Jednym z prostszych sposobów na zwiększenie zaangażowania pracowników jest regularne pytanie swoich podwładnych o to, co myślą o konkretnych pomysłach i inicjatywach. Możesz też pobudzić zaangażowanie poprzez wprowadzanie w życie najlepszych pomysłów, na które wpadają twoi pracownicy podczas burzy mózgów.

  1. Nie szukają wsparcia u swoich własnych przełożonych

To, że jesteś menedżerem, nie znaczy, że jesteś idealnym i bezbłędnym specjalistą. Nawet ludzie ze szczytu hierarchii od czasu do czasu proszą o porady. Postaraj się uformować relację mentorską z menedżerem pracującym na wyższym szczeblu niż ty. W ten sposób nie tylko udowodnisz, że zależy ci na uczeniu się i rozwoju własnej kariery, ale też rozwiniesz nowe umiejętności, które powinny pomóc ci w staniu się jeszcze lepszym przywódcą.

Artykuł „9 mistakes new managers make and how to fix them” został opublikowany na stronie www.tinypulse.com

pictureJustin Reynolds jest freelancerem pracującym jako pisarz, redaktor oraz strateg ds. contentu w Stanach Zjednoczonych. Pracuje przede wszystkim z firmami i przedsiębiorcami, które tworzą rozwiązania dla skuteczniejszego biznesu. 

Ilustracje: “Icon made by Freepik from Flaticon.com

Share on Facebook1Share on LinkedIn9Tweet about this on Twitter