w Cyfryzacja, Komunikacja kierownicza, Kultura organizacyjna, Zarządzanie komunikacją
Share on Facebook1Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter

pictureObawiam się, że niektóre firmy cofają się w miejscach pracy do tayloryzmu z początku XX wieku, kiedy wydajność stała się ważniejsza od człowieczeństwa. Próbując zwiększyć wydajność i obniżyć koszty, firmy instalują technologię monitorującą i kontrolującą zachowania pracowników.

Artykuł w The New York Times opisuje patent Amazon na opaskę, która …

…emitowałby ultradźwiękowe impulsy i transmisje radiowe, by śledzić, gdzie ręce pracownika były w stosunku do pojemników na inwentarz, i zapewniałyby „sprzężenie zwrotne”, aby skierować pracownika w kierunku właściwego pojemnika… Celem, jak twierdzi Amazon w patencie, jest usprawnienie „czasochłonnego” zadania, takie jak odpowiadanie na zamówienia i pakowanie ich dla szybkiej dostawy. Dzięki wskazówkom od opaski pracownicy mogliby szybciej realizować zamówienia.

Podobnie jak w przypadku innych wynalazków Amazona, ta technologia może nigdy nie zostać wykorzystana. Opaska jest jednak oznaką, że firmy próbują kontrolować pracowników pod przykrywką efektywności i bezpieczeństwa, ignorując potencjalnie negatywne konsekwencje gospodarki przemysłowej w podejściu do biznesu poprzez ręczne sterowanie.

Dzisiejsze technologie mogą monitorować nasze domy, nasze samochody, naszą kondycję i nasze miejsce pracy. Zapewniona przez nich pomoc w zakresie bezpieczeństwa i opieki zdrowotnej jest bezprecedensowa. Mogę wiedzieć, kto włamie się do mojego domu w czasie rzeczywistym. Mogę wiedzieć, czy mój samochód jest niebezpiecznie blisko innego samochodu, kiedy prowadzę. Mogę znać moje tętno i liczbę kroków wykonanych podczas ćwiczeń. Wszystkie przydatne informacje, dzięki którym moje życie będzie łatwiejsze, bezpieczniejsze i zdrowsze.

Problem występuje, gdy te same technologie są używane do monitorowania i kontrolowania zachowania w miejscu pracy. Firmy powiedzą, że używają tych urządzeń do usprawnienia pracy. Narzędzia te można jednak również wykorzystać do szpiegowania pracowników i zbierania danych o nich, naruszających ich prywatność. Nawet jeśli firma ma najlepsze intencje, pracownicy będą czuli się wykorzystywani i nękani.

Wykorzystanie technologii w ten sposób komunikuje pracownikom to, że menedżerowie im nie ufają, a porażki i błędy nie będą tolerowane. W związku z tym komunikat ten jest oznaką, że twoja nauka i rozwój nie są priorytetem firmy. To wszystko przyczynia się do budowania kultury, w której ręce stają się ważniejsze niż umysły. Tylko dlatego, że możesz to zrobić, nie znaczy, że powinieneś to zrobić.

Ta kultura Wielkiego Brata, oprócz poniżania, nie jest zrównoważona w XXI wieku. Pracownicy będą jeszcze mniej zaangażowani niż teraz. Będą mniej skłonni do wzięcia odpowiedzialności za własną naukę. Będzie mniejsze prawdopodobieństwo, że przyczynią się znacząco do rozwoju firmy. Zamiast tego potrzebujemy pracowników wolnych od strachu, chętnych do mówienia, kreatywnie rozwiązujących problemy, którzy są zaangażowani w osiąganie celów organizacji i którzy stale się uczą.

W naszej nowej książce „Umysły w pracy: zarządzanie dla sukcesu w gospodarce opartej na wiedzy” dokonujemy rozróżnienia między podejściem ręcznego sterowania pracą, typowym dla gospodarki przemysłowej, a podejściem do umysłu, które jest zakorzenione w dzisiejszej gospodarce opartej na wiedzy. Nowa technologia monitorowania i kontrolowania zachowań pracowników, na przykład opaska opatentowana przez Amazon, dosłownie mówi o ręcznym sterowaniu, podczas gdy miejsca pracy wszędzie desperacko potrzebują menedżerów zarządzających umysłami.

 

Artykuł ”Managing Minds in the Workplace While Big Brother is Watching” został opublikowany na stronie www.stephenjgill.typepad.com

pictureDr Stephen J. Gill to niezależny konsultant z ponad 25-letnim doświadczeniem w zakresie szkoleń pracowników, poprawy wyników i rozwoju organizacji. Pracuje z wieloma różnymi firmami, organizacjami non-profit i organizacjami rządowymi, analizując ich potrzeby w zakresie uczenia się oraz oceniając skuteczność swoich programów szkoleniowych i rozwojowych. Pomaga osobom, zespołom i organizacjom uczyć się na podstawie swoich doświadczeń i wykorzystywać informacje, aby osiągnąć swoje strategiczne cele.

Ilustracje: “Icon made by Freepik from Flaticon.com

Share on Facebook1Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter